Wyobraźnia kluczem do zapamiętywania?
Natalia Minge (Hipokampus)

2012-06-14

W dzisiejszych czasach wyobraźnia jest czymś, co przypisywane jest dzieciom (zwłaszcza przedszkolnym) i pisarzom. Cała reszta społeczeństwa, w tym uczniowie, mają się uczyć i myśleć. Wyobraźnia często zawieszona zostaje na kołku po przekroczeniu wrót szkoły i ewentualnie przywoływana na zajęciach z plastyki. Jest to jeden z największych błędów i gwałtów na ludzkim umyśle, jakie można popełnić. Wyobraźnia jest tak samo przydatna podczas czytania (ze zrozumieniem, nie głośnego), rozwiązywania zadań z fizyki, czy uczenia się historii.

Wyobraźnia jest kluczem do łatwego i szybkiego zapamiętywania. Nie jest jednak łatwo ot tak przywołać ją w dowolnym momencie. Jak większość innych umiejętności wymaga ona użytkowania by pozostać sprawną. Jeżeli przez dłuższy czas leży w kącie, części mózgu za nią odpowiedzialne stają się mniej wydajne. Dzieje się tak wśród dorosłych, którzy uznali, że nie jest im ona do niczego potrzebna, jak i wśród dzieci, które spędzają czas przed telewizorem, czy komputerem i zamiast samodzielnie wymyślać zabawy, czy historie, korzystają z tychże podanych na tacy. Mózg ludzki jest jednak bardzo plastyczny i wiele rzeczy można wyćwiczyć. Jeżeli zatem chcecie ułatwić dzieciom naukę warto skłonić je do tego, by wraz z wami ćwiczyły wyobraźnię. Wysiłek na pewno się opłaci. Z jednej strony zbudujecie przydatne kompetencje, z drugiej jest to okazja, by dowiedzieć się czegoś ciekawego o swoim dziecku.

Zacznijcie od czegoś prostego zapytajcie dziecka, jak powinien wyglądać jego wymarzony rower (albo inna zabawka). Zachęćcie, by dziecko zamknęło oczy i dokładnie go sobie wyobraziło. Pozwólcie mu opowiedzieć o nim wszystko, co przychodzi mu do głowy, a gdy skończy spróbujcie dopytać o kolor, wysokość siodełka, kształt ramy, szerokość kół. Im więcej szczegółów uda mu się dojrzeć tym lepiej. Następnym razem możecie zapytać, gdzie chciałoby pojechać na wakacje, jaki chciałoby mieć widok z okna. Niech ponownie zamknie oczy i jak najdokładniej go sobie wyobrazi, a potem opisze. Podobne ćwiczenia możecie wykonywać wiele razy, przy każdej nadarzającej się okazji. Dodatkowym plusem będzie to, że będziecie mieć okazję do słuchania swego dziecka. Dowiecie się, co je fascynuje, co jest dla niego ważne, o czym marzy.

Następnym krokiem może być próba wyobrażenia sobie fragmentu książki. Usiądźcie z dzieckiem, pozwólcie mu wybrać książkę (w przypadku starszego dziecka może to być nawet podręcznik). Następnie niech usiądzie, albo położy się obok z zamkniętymi oczami i słucha starając wyobrażać sobie jak najdokładniej to, co czytacie. Pamiętajcie, by dostosować tempo czytania do jego możliwości i potrzeb. Ustalcie wcześniej czas czytania, lub róbcie to tak długo, jak będzie wam sprawiać przyjemność. Możecie je spytać, czy dużo udało mu się zapamiętać, albo zaproponować narysowanie tego, co zapamiętało. Nie odpytujcie go jednak i nie sprawdzajcie. Ćwiczenie nie ma na celu zmuszenia dziecka do zapamiętania całej treści, lecz ma pomóc mu zbudować uważność, rozumienie treści, a przede wszystkim ma mu pomóc ćwiczyć swą wyobraźnię.  Jeżeli dziecko będzie chciało opowiedzieć ci, co zapamiętało, z pewnością zaskoczy cię to, jak wiele zapamiętało w bardzo prosty sposób.

Paradoksalne jest to, że ćwiczenie może być o wiele łatwiejsze dla dzieci najmłodszych, u których prawa półkula mózgu jeszcze nie została zdominowana przez lewą – logiczną. To one mają szansę wyobrazić sobie najbardziej plastyczne sceny, one też mogą najwięcej zapamiętać. Warto jednak ćwiczyć także ze starszymi. Im ta umiejętność może się bardzo przydać, a im później zaczną jej używać, tym więcej trudu będzie kosztować ich przypomnienie jej. O tym, jak świadomie korzystać z wyobraźni przy uczeniu się konkretnych rzeczy przeczytać będziecie mogli w następnym artykule.


Przeczytaj też: Czy zapamiętywanie musi być katorgą?

Natalia Minge - psycholog specjalizujący się we wspieraniu rozwoju intelektualnego mniejszych i większych dzieci. Właścicielka Poradni Psychologicznej Hipokampus. Redaktor portalu Dziecipoznan.pl. Prywatnie mama trójki dzieci w wieku odroku do 5 lat. Autorka książki Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka


zdjęcie: sxc.hu


Chcesz dostawać na bieżąco informacje o wydarzeniach dla dzieci w Poznaniu?
Zapisz się na newsletter portalu dziecipoznan.pl



GALERIA
Rozwiń


WIZYTÓWKA
Zwiń
Hipokampus Poradnia Psychologiczna
ul. Młyńska 11, Poznań

telefon888691712
telefonhipokampus@hipokampus.pl
telefonhttp://www.hipokampus.pl

Usługi dla dzieci i rodzin


KOMENTARZE
Rozwiń
KOMENTARZE FB


PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:
Zwiń




WYDARZENIA:
KALENDARZ IMPREZ
NADCHODZĄCE WYDARZENIA
REKLAMA









WIĘCEJ KATEGORII:

KULTURA
MUZEA  |   TEATRY  |   KINA  |   DOMY KULTURY  |   BIBLIOTEKI  |   WYWIADY
URODZINKI DLA DZIECI
SALE ZABAW  |   RESTAURACJE  |   MIEJSCA NIETYPOWE
O NAS
REKLAMA  |   KONTAKT
AKTYWNIE
KĄPIELISKA  |   WYCIECZKI  |   PARKI  |   PLACE ZABAW  |   CZAS DLA RODZINY  |   TOP ATRAKCJE W POZNANIU
ZAJĘCIA
POZALEKCYJNE/ WARSZTATY  |   LATO W POZNANIU  |   ZIMA W POZNANIU
STYL ŻYCIA
KONKURSY  |   NOWOŚCI WYDAWNICZE  |   PORADY  |   FELIETONY  |   RECENZJE  |   PLASTYKA DLA DZIECI  |   ZABAWY RUCHOWE  |   PRZEPISY
KATALOG FIRM
Kultura  |  Miejsca przyjazne rodzinie  |  Opieka nad dziećmi  |  Organizacja urodzin  |  Sport  |  Usługi dla dzieci i rodzin  |  Warsztaty i zajęcia dla dzieci  |  



dzieciPOZNAN.pl © 2016 All Rights Reserved
Es-Art.pl